«شیخیه و بابیه در ایران» به چاپ چهارم رسید/روایتی نو از فتنه باب
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۸۴۰۶
به گزارش خبرنگار مهر، نشر نگاه چاپ چهارم کتاب «شیخیه و بابیه در ایران» نوشته مهدی نورمحمدی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۵۵۱ صفحه و بهای ۲۱۰ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست کتاب در پاییز ۱۳۹۳ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۳۰ هزار تومان منتشر شده بود. چاپ پیشین (سوم) کتاب نیز سال ۱۳۹۵ با شمارگان ۵۰۰ نسخه در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مطابق با دیگر آثار تاریخی نورمحمدی این کتاب نیز سرشار از اسناد و مدارکی است که پیشتر در هیچ منبع دیگری منتشر نشده بودند. در پایان کتاب نیز کسها و اسناد به چاپ رسیده که از آن میان میتوان به عکس و دستخط شیخ احمد احسایی، سید کاظم رشتی، سید علی محمد باب، طاهره قره العین و عکس خانه پدری قره العین در قزوین، صحرای بدشت، باغ ایلخانی (محل قتل قره العین) و محل ضربت خوردن شهید ثالث در قزوین توسط بابیان اشاره کرد.
در سال ۱۲۶۰ ه. ق یکی از پنج اتفاق مهم تاریخ معاصر ایران رخ میدهد و آن ادعای بابیت امام زمان توسط جوانی تاجرپیشه به نام علیمحمد باب است. سیدعلی محمد شیرازی در ابتدا شیخی و از شاگردان رهبر وقت شیخیها یعنی سیدکاظم رشتی بود. روایت بابیها از جنبش بابیه اینگونه به ما نشان میدهد که بسیاری از پیروان شیخ احمد احصایی و سیدکاظم رشتی بر اساس آموزههای شیخ احمد (مؤسس فکر و جنبش شیخیه در ایران) و پیشگوییهای سیدکاظم رشتی در سالهای منتهی به ۱۲۶۰ قمری منتظر ظهور امام دوازدهم شیعیان بودند.
با آغاز دعوت باب بسیاری از شیخیه به او پیوستند و جنبش باب در ایران به شدت پا گرفت. باب در کتاب اولش با عنوان «قیوم الاسما» که نام دیگرش «تفسیر سوره یوسف» است به پیروانش تعلیماتی میدهد که آنها بر این اساس با هدف براندازی قاجاریه و برپایی پادشاهی آئین بیان دست به شورش مسلحانه میزنند تا زمینه را برای ظهور امام دوازدهم و ایجاد حکومت او فراهم کنند. لذا با آغاز دعوت باب، هم قاجاریه و هم علمای اسلام به شدت آن برخورد کردند.
از سال ۱۲۶۰ تا ۱۲۶۵ سه جنگ بزرگ بین بابیها و مخالفانشان، در مازندران، زنجان و نیریز رخ میدهد. بعد از روی کار آمدن ناصرالدین شاه، امیرکبیر با توجه به این شورشها تصمیم به محاکمه و اعدام باب میگیرد. دعوت همه جانبه باب به امام زمان و زمینه سازی برای ظهور او تا سال ۱۲۶۴ ادامه داشت، اما بعد از این سال باب اعلام کرد که شریعت اسلام نسخ شده است و خودش را پیامبر آئین جدید و مظهر ظهورالله معرفی کرد. مظهر ظهور الله هم یعنی اینکه خداوند از زبان او به صورت مستقیم و بدون واسطه فرشته با مردم سخن میگوید. این موارد با عقاید اسلامی در تضاد شدید بود و همین باعث شد تعدادی از پیروانش که او را باب قائم آلمحمد میدانستند، از کنارش پراکنده شوند، اما از قدرت این جنبش چندان کاسته نشد و عده بسیاری در کنارش ماندند و آئین او را به عنوان آئین جدید پذیرفتند.
روایت بابیها از جنبش بابیه اینگونه به ما نشان میدهد که بسیاری از پیروان شیخ احمد احصایی و سیدکاظم رشتی بر اساس آموزههای شیخ احمد (مؤسس فکر و جنبش شیخیه در ایران) و پیشگوییهای سیدکاظم رشتی در سالهای منتهی به ۱۲۶۰ قمری منتظر ظهور امام دوازدهم شیعیان بودند.
با آغاز دعوت باب بسیاری از شیخیه به او پیوستند و جنبش باب در ایران به شدت پا گرفت. باب در کتاب اولش با عنوان «قیوم الاسما» که نام دیگرش «تفسیر سوره یوسف» است به پیروانش تعلیماتی میدهد که آنها بر این اساس با هدف براندازی قاجاریه و برپایی پادشاهی آئین بیان دست به شورش مسلحانه میزنند تا زمینه را برای ظهور امام دوازدهم و ایجاد حکومت او فراهم کنند. لذا با آغاز دعوت باب، هم قاجاریه و هم علمای اسلام به شدت آن برخورد کردند.
کد خبر 5504716 محمد آسیابانیمنبع: مهر
کلیدواژه: نشر نگاه تازه های نشر تجدید چاپ مهدی نورمحمدی فرقه بابیت تاریخ معاصر معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی تازه های نشر انتشارات شهید کاظمی انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس سالروز ارتحال امام خمینی امام خمینی فلسفه شعرخوانی ادبیات دفاع مقدس تجدید چاپ مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی معرفی نشریات ظهور امام دوازدهم قره العین شیخ احمد جنبش باب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۸۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تیم ملی فوتسال ایران چهارم جهان شد/ فوتسال بانوان در رده هشتم
به گزارش خبرنگار مهر، فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) برای نخستین بار اقدام به انتشار رنکینگ تیمهای برتر فوتسال جهان کرده است.
بر اساس رده بندی منتشر شده از سوی فیفا تیم ملی فوتسال مردان ایران با ۱۴۶۹ امتیاز در رده چهارم برترین تیمهای جهان و اول اسیا قرار دارد و تیم ملی فوتسال بانوان ایران هم با ۱۱۴۶ امتیاز در رده هشتم جهان و دوم آسیا قرار دارد.
برترین تیمهای فوتسال مردان جهان به شرح زیر است:
۱. برزیل
۲. پرتغال
۳. اسپانیا
۴ ایران
۵. آرژانتین
۶. مراکش
۷. روسیه
۸. قزاقستان
۹. تایلند
۱۰. فرانسه
برترین تیمهای فوتسال زنان جهان به شرح زیر است:
۱. برزیل
۲. اسپانیا
۳. پرتغال
۴. آرژانتین
۵. کلمبیا
۶. تایلند
۷. روسیه
۸. ایران
۹. ژاپن
۱۰. ایتالیا
لازم به ذکر است که فیفا کمتر از ۴ ماه دیگر مسابقات جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال را در کشور ازبکستان برگزار خواهد کرد که رده بندی ۲۴ تیم حاضر در جام جهانی فوتسال به شرح زیر است:
۱ - برزیل
۲ - پرتغال
۳– اسپانیا
۴– جمهوری اسلامی ایران
۵- آرژانتین
۶- مراکش
۸- قزاقستان
۹- تایلند
۱۰- فرانسه
۱۱- ازبکستان
۱۲- اوکراین
۱۳- پاراگوئه
۱۶– کرواسی
۱۹ - نیوزلند
۲۱ - ونزوئلا
۳۰ - افغانستان
۳۱ - کاستاریکا
۳۴ - تاجیکستان
۳۶ - هلند
۴۰- گواتمالا
۴۴ - پاناما
۴۷ - آنگولا
۵۰ - لیبی
۷۸ - کوبا